måndag 16 september 2013

Blodgivare ger med hjärtat

Det finns många tillfällen då det behövs blod och sjukhusen är beroende av att frivilliga friska personer ger lite, lite av sig själva och sin tid. Men den lilla insatsen är otroligt viktig och ger mångt mycket mer än vad den kostar i uppoffring. 

Det gör inte ont att rädda liv. Det tar inte lång tid heller. Det är faktiskt riktigt trevligt. Både jag och min man brukar passa på göra blodlämnandet till en social aktivitet. Vi går dit tillsammans eller med vänner. Pratar och tar en fika. Ett rofyllt avbrott i vardagen var 3-4:e månad. 

Jag vill med detta inlägg inte bara påminna om vikten att lämna blod om man kan utan även visa upp en av mina vardagsfavoriter. Vackra öronlösa Swedish Grace koppar från Rörstrand. Dessa kan man (åtminstone i Stockholm) få som gåva efter varje blodlämning. Vi har valt att blanda de kritvita och med ljusa pasteller i blått och grönt. Extra fina blir de då det på undersidan står "Blodgivare ger med hjärtat". En fin liten påminnelse i vardagen att vi alla med våra hjärtan kan ge en okänd person större chans till en morgondag. 


Mer info om vart du kan lämna blod finner du på geblod.nu. Tveka inte att åtminstone testa en gång! 

En extra liten hälsning till min fina man som under tiden jag har varit gravid och ammat om vartannat hunnit lämna blod många, många gånger mer än mig. Du har ett stort hjärta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar